Liikavarpaat

Miten estää liikavarpaita muodostumasta?

4 Lukuaika
Miten estää liikavarpaita muodostumasta? Miten estää liikavarpaita muodostumasta? Miten estää liikavarpaita muodostumasta?

Liikavarpaat ovat yksi yleisimpiä jalkavaivoja [1]. Niitä aiheutuu keratiinin lisääntyneestä tuotannosta, joka on seurausta pitkittyneen hankauksen tai paineen aiheuttamasta kehon suojautumisreaktiosta. Siksi liikavarpaita muodostuu yleisiin painekohtiin, ja toisille ihmisille kehittyy liikavarpaita helpommin kuin toisille.

Keitä liikavarpaat vaivaavat ja miksi?

Osa liikavarpaille altistavista riskitekijöistä liittyy kehoon. Ne saattavat olla geneettisiä tai ne ovat voineet aiheutua esimerkiksi vammasta tai ikääntymisestä. Näitä ovat esimerkiksi jalkojen poikkeavuudet (lättäjalkaisuus, poikkeava askellus) tai poikkeamat (vaivaisenluut, vasaravarpaat) ja lisäksi ihon heikko kimmoisuus (esim. ikääntymisen vuoksi). Muut riskitekijät liittyvät päivittäiseen toimintaasi. Paljon kävelemistä vaativissa ammateissa (esim. hoitajat, tarjoilijat, postinkantajat, lentoemännät ja stuertit) on suurempi riski liikavarpaiden kehittymiselle. Yksi suurimpia riskitekijöitä on kuitenkin kenkien valinta. Kengät valitaan liian usein ulkonäön perusteella, eikä niiden hyvään istuvuuteen ja mukavuuteen kiinnitetä tarpeeksi huomioita.

Ennaltaehkäisy on paras lääke

Paras tapa ehkäistä liikavarpaita on välttää yllä mainittuja syitä aina kuin mahdollista. Seuraavaksi esitellään joitain yleisiä vinkkejä liikavarpaiden ehkäisemiseksi niin, että et joudu luopumaan lempiharrastuksistasi tai työstäsi.

Mitä tehdä:

  • Pidä huolta jaloistasi! Pese jalat saippualla ja vedellä joka ilta ja voitele ne kosteuttavalla jalkarasvalla kuivattuasi ne hyvin. Jos ihossasi on usein kovettumia, käytä hohkakiveä tai jalkaraspia niiden poistamiseen.
  • Pidä varpaankynnet lyhyinä. Pitkät varpaankynnet saattavat hangata viereisiin varpaisiin tai painaa varvasta kenkää vasten. Oikea tapa lyhentää varpaankynnet on leikata ne suoraan eikä pyöristäen tai viistosti.
  • Käytä mukavia, hyvin istuvia kenkiä. Yleisin syy liikavarpaille on kengät, jotka ovat väärän kokoiset tai muotoiset. Paras vaihtoehto on käyttää leveitä, mukavia kenkiä, joissa on matala korko ja pehmeä pohja ja jotka eivät hierrä. Pyydä apua myyjältä, jos haluat varmistaa kenkien istuvuuden. Jalat turpoavat hieman päivän aikana, joten kenkäostoksille kannattaa lähteä illalla, jolloin jalat ovat suurimmillaan. Kiinnitä huomioita myös saumoihin, jotka saattavat aiheuttaa ärsytystä.
  • Vaihda kengät säännöllisesti, jotta et ärsytä samoja painekohtia joka päivä. Tätä suositellaan erityisesti ihmisille, joilla on suurentunut riski saada liikavarpaita ammatin vuoksi.
  • Käytä mukavia sukkia, jotka ovat tarvittaessa paksut ja pehmustetut.
  • Vältä liiallista hikoilua. Jos hikoilet paljon, kannattaa sukkien sisällä käyttää talkkia.
  • Käytä kantapehmusteita tai pehmeitä pohjallisia. Jos ammattiisi kuuluu paljon seisomista tai kävelemistä, tämä voi auttaa lievittämään jalkojen painetta.
  • Kiinnitä huomiota jalkoihisi! Hoida ärsytys tai kipu heti ja käy tarvittaessa säännöllisesti jalkahoitajan vastaanotolla.
  • Suojele jalkojasi, kun otat uudet kengät käyttöön. Käytä paksuja sukkia tai kevyen hengittäviä sidoksia alueilla, joille muodostuu helposti liikavarpaita, kun otat käyttöön uudet kengät. Jos tiedät joutuvasi käyttämään puristavia kenkiä tai jos alat tuntea painetta jossain kohdatta, Compeed®-liikavarvaslaastari Moisturizing voi olla avuksi. Compeed®-liikavarvaslaastarit Moisturizing muodostavat suojaavan kerroksen, joka estää jatkuvan hankauksen. Laastarien hydrokolloiditeknologia on yhdistetty vaseliiniin, ja se on suunniteltu hoitamaan liikavarpaita jatkuvalla kosteutuksella.
  • Pyydä neuvoja terveydenhuollon ammattilaiselta, jos sinulla on jalkaongelmia, kuten jalkojen poikkeamia tai poikkeava askellus. Näissä tapauksissa ammattilainen saattaa suositella sinulle erityisjalkineita tai korjaavia pohjallisia.

Vältä näitä:

  • Vältä huonosti istuvia kenkiä mahdollisuuksien mukaan. Älä käytä liian tiukkoja, liian löysiä tai liian korkeakorkoisia kenkiä tai jalkineita, joissa saumat ovat huonoissa kohdissa. Pitkäaikaiseen käyttöön huonosti sopivia kenkiä ovat korkokengät ja teräväkärkiset korkokengät ja saappaat.
  • Älä käytä huonosti istuvia sukkia äläkä jätä sukkia tai jalkineita kokonaan pois.
  • Vältä pitkään seisomista”

Viitteet

1 Valittu lähde: 1. Dunn JE. Prevalence of Foot and Ankle Conditions in a Multiethnic Community Sample of Older Adults. American Journal of Epidemiology 2004 ; 159 : 491–498.
2 Muut lähteet Mayo Clinic: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/corns-and-calluses/symptoms-causes/syc-20355946
3 National Health Service UK (NHS):https://www.nhs.uk/conditions/corns-and-calluses/
4 American Academy of Dermatology: https://www.aad.org/injured-skin/treat-corns-calluses
5 American Podiatric Medical Association: https://www.apma.org/Patients/FootHealth.cfm?ItemNumber=1346
6 Medscape: https://emedicine.medscape.com/article/1089807-overview