Skip to main content

Onko sinulla tavoitteita? Älä anna rakkojen hidastaa vauhtiasi

Onko sinulla tavoitteita? Älä anna rakkojen hidastaa vauhtiasi

Olipa urheilulajisi mikä tahansa, minkään ei tulisi estää sinua saavuttamasta henkilökohtaisia tavoitteitasi viikoittain. Valitettavasti niinkin pieni asia kuin rakko jalassa voi saada tämän aikaan. Ja sitä tapahtuu erittäin usein, jopa huippu-urheilijoille. Vaikka kyseessä ei olekaan murtuman tai venähdyksen kaltainen vamma, rakkoihin tulee kuitenkin suhtautua vakavasti. Ne voivat haitata keskittymistäsi, alentaa suorituskykyäsi ja aiheuttaa polvi- ja nilkkavammoja.

Kuvittele olevasi juoksemassa. Sää on täydellinen ja tunnet olosi erinomaiseksi. Saatat jopa rikkoa ennätyksesi tällä kertaa. Mutta yhtäkkiä tunnet pientä mutta terävää kipua päkiässäsi. Tiedät heti, mistä on kyse. Jalkaasi on muodostumassa rakko. Ehkä uudet sukat ovat liian paksut tai ehkä jalat ovat turvonneet helteen takia. Tiedät heti, että päivän juoksulenkki on nyt juostu. On aina parasta hoitaa rakko mahdollisimman pian, jottei sen aiheuttama kipu pahene.

Urheillessa rakkoja muodostuu, kun jalka liukuu tai liikkuu niin, että kenkä alkaa hangata jalkaa juostessasi tai urheillessasi muulla tavoin. Ärtyneiden ihokudosten väliin kerääntyy nestettä, ja iho turpoaa aiheuttaen ruman vesikellon. Rakot syntyvät hyvin nopeasti, ja niiden paraneminen voi kestää useita päiviä. Jos rakko puhkeaa, se voi tulehtua, mikä pahentaa kipua entisestään ja hidastaa paranemista.

Rakkoja voi tulla kenelle tahansa aina urheilijasta ja urheilun harrastajasta tavalliseen kuntoilijaan. Olipa lajisi mikä tahansa aina juoksemisesta tai vaeltamisesta jalkapallon pelaamiseen, tennikseen, vuorikiipeilyyn tai tanssiin, rakkoja voi syntyä mihin jalan osaan tahansa:

varpaiden yläosaan (ja varpaiden väliin), jalkaholviin ja kantapään takaosaan. Muodostuipa rakko mihin kohtaan tahansa, ne voivat keskeyttää suorituksesi. Sitä ei varmasti kukaan toivo. Tilanne voidaan kuitenkin välttää.

Ennaltaehkäisevät toimenpiteet
Onneksi on olemassa ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, joiden avulla voit helposti välttää rakkojen muodostumisen. Jos huomaat jaloissasi punaisia ärtyneitä kohtia kuntoilun tai juoksun jälkeen, kyseessä voivat olla rakkojen muodostumiselle alttiit alueesi. Peitä ne laastarilla, rakkolaastarilla tai haavateipillä – on hyvä idea pitää aina hoitopakkausta urheilukassissa. Näin voit estää rakon muodostumisen jo ennen sen syntymistä.

Huonosti istuvat kengät, jotka ovat joko liian tiukat tai liian isot, lisäävät jalkoihin tai varpaisiin kohdistuvaa hankausta. Jos mahdollista, pidä urheillessasi aina mukana ylimääräistä kenkäparia. Jos tunnet, että rakko on syntymässä, keskeytä harjoitus hetkeksi ja vaihda kengät. Näin harjoituksesi ei keskeydy. Hikiset jalat saavat aikaan rakkoihin johtavaa hankausta, joten yritä pitää jalat kuivina käyttämälläjalkatalkkia tai vaihtamalla sukat säännöllisesti.

Rakon hoitaminen
Kun rakko on muodostunut, kannattaa heti ryhtyä toimenpiteisiin kivun vähentämiseksi ja parantumisen nopeuttamiseksi. Kun olet puhdistanut ihoalueen huolellisesti, levitä rakon päälle vedenpitävä rakkolaastari rakon suojaamiseksi haitallisilta bakteereilta ja lialta. Yritä välttää kaikkea, joka saa aikaan haavassa painetta tai hankausta. Rakkoa ei saisi koskaan puhkaista tahallaan, mutta jos se puhkeaa, puhdista se miedossa saippuavedessä, liota sitä suolavedessä 10 minuutin ajan ja peitä se lopuksi uudella rakkolaastarilla. Kun kipu on hallinnassa, pääset taas takaisin harjoituksesi pariin.