Skip to main content

Koreasti koroissa

Kukapa ei olisi silloin tällöin valmis kärsimään kauneuden eteen. Ennen kauden kenkätrendeistä huumaantumista kannattaa kuitenkin ajatella myös jalkojen hyvinvointia. Tutustu vinkkeihimme ja pysyt muodin mukana myös jalkojenhoidossa!

Koreasti koroissa

Kukapa ei olisi silloin tällöin valmis kärsimään kauneuden eteen. Muoti kuuluu lähes jokaisen naisen elämään muodossa tai toisessa: olitpa sitten metsästämässä catwalkien viimeisimpiä trendejä, etsimässä inspiraatiota muotilehdistä tai shoppailemassa uutta tyyliä, jumalaiset jalkineet ovat luultavasti hankintalistasi kärjessä. Ennen kauden kenkätrendeistä huumaantumista kannattaa kuitenkin muistaa huolehtia jalkojen hyvinvoinnista. Tyrmäävimmänkään tyylin eteen ei nimittäin ole syytä kärvistellä kivuissa, jotka tekevät jaloillaan olemisesta tuskaa.

Kenkäostosten anatomia

Oletko bongannut lempilehdestäsi maailman ihanimmat korkkarit, jotka ovat nyt kaiken kukkuraksi alennuksessa? Ennen kuin säntäät ostoksille, muista seuraavat vinkit:

  • Kengät on hyvä ostaa vasta lounaan jälkeen. Jalat turpoavat päivän mittaan, joten voit varmistaa täydellisen istuvuuden sovittamalla kenkiä iltapäivällä. Samasta syystä jalkoja ei tule mitata istualtaan. Jalat laajenevat kehon painon alla, minkä vuoksi mittaus kannattaa tehdä seisten.
  • Yli seitsemän sentin koroissa peräti 90 prosenttia kehon painosta kohdistuu jalkaterän etuosaan. Jos kenkä on lisäksi teräväkärkinen, varpaisiin ja päkiään kohdistuva paine voi aiheuttaa liikavarpaita, kovettumia ja vaivaisenluita.
  • Matalakorkoiset kengät saattavat kuulostaa järkeviltä. Niiden jatkuva käyttäminen voi kuitenkin aiheuttaa jännetulehduksen, sillä jalat mukautuvat tasaiseen alustaan ajan mittaan. Kannattaa siis käyttää vuoroin matalakorkoisia kenkiä ja vuoroin maltillisia korkoja ja säästää korkeakorkoiset kengät erityistilaisuuksiin. Mutta miten tämä mahtaa onnistua, jos tyylistä ei halua tinkiä?

Kuumimmat muotiluomukset eivät välttämättä ole vaatteista mukavimpia käyttää. Se ei silti tunnu haittaavan: COMPEED® on teettänyt markkinatutkimuksen, jonka mukaan 48 prosenttia 18–60-vuotiaista korkokenkien käyttäjistä1 on valmis kestämään muun muassa bikinivahausta, korvasärkyä ja migreeniä vastaavaa kipua upeiden kenkien vuoksi.1 Tapoja lievittää mahdollista epämukavuutta on kuitenkin olemassa.

COMPEED® auttaa sinua näyttämään hyvältä ja tuntemaan itsesi upeaksi

Viimeisimpiä villityksiä metsästäessä kertyy äkkiä lukemattomia askelia. Jos jalassa on huonosti istuvat kengät, rakkoja ja muita jalkaongelmia syntyy helposti.

COMPEED® tarjoaa laajan valikoiman tuotteita rakkojen hoitoon ja ehkäisyyn, esimerkiksi erilaisia rakkolaastareita ja rakonestopuikonLiikavarpaiden ja kovettumien hoitoon löytyy myös omat laastarinsa. Vaivaisenluiden hoitoon ja suojaamiseen olemme puolestaan suunnitelleet Vaivaisenluut-laastarin, joka lievittää välittömästi vaivaisenluuhun kohdistuvaa painetta ja suojaa hankaukselta.

Syytä huoleen ei siis ole: voit jatkossakin näyttää upealta kiireestä kantapäähän!

1 COMPEED® Be Unstoppable -tutkimus. Laatija: StrategyOne. Toukokuu 2012. n=3,010 (korkokenkien käyttäjät)

evimmista tavoista huolehtia kunnostaan. Kestävyyden ja aikojen paraneminen kannustaa jatkamaan, ja lenkeillä voi nauttia kauniista luonnosta. Kaiken lisäksi juokseminen on ilmaista! Realististen tavoitteiden asettaminen ja omasta kehosta huolehtiminen on tärkeää, olipa tavoitteena sitten kunnonkohotus tai maraton. Kaikista urheilijoista ehkä juuri juoksijoilla on eniten kokemusta siitä, kuinka kivuliaita rakot ja vahingoittuneet varpaankynnet voivat olla. Tavalliset jalkavaivat voivat helposti vaikuttaa suoritukseen, nopeuteen ja lajin nautinnollisuuteen.

Urheilijoiden ja juoksijoiden jalkojenhoito

Useat eri tekijät voivat edistää rakkojen syntymistä juoksun ja muun liikunnan aikana. Niitä ovat muun muassa lisääntynyt vauhti, huonosti istuvat kengät ja vaivaisenluut. Hien lämpö ja kosteus voivat myös saada jalat turpoamaan, jolloin kengät eivät enää istu yhtä hyvin. Vinkkejä rakkojen ennaltaehkäisyyn:

  • Varmista, että sinulla on lajiin ja jalkoihisi sopivat kengät. Asiantuntijat suosittelevat erilaisten kenkien käyttämistä erilaisissa maastoissa. Lisäksi on erittäin tärkeää, että lenkkitossut tuntuvat jaloissa hyviltä sekä normaalioloissa että silloin, kun jalat ovat hieman turvonneet rasituksesta.
  • Käytä kahta paria ohuita sukkia, jotta ne eivät hankaa ihoasi, vaan toisiaan vasten. Voit kokeilla myös erityisiä rakkoja ehkäiseviä sukkia.
  • Voitele jalkasi esimerkiksi COMPEED® Rakonestopuikolla, joka auttaa ehkäisemään hiertymiä ja sopii käytettäväksi ennen kaikenlaisia urheilusuorituksia.

Urheilijoiden rakkojen tehokas hoito

COMPEED® tarjoaa laajan valikoiman rakkolaastareita jalkojen koko alueelle aina varpaista päkiöihin ja kantapäihin. Laastarit lievittävät kipua välittömästi ja muodostavat suojaavan tyynyn ja ihanteelliset paranemisolosuhteet. Laastareita on saatavana pieni- ja keskikokoisina sekä Mix-pack-pakkauksessa, joka sisältää valikoiman suosituimpia laastareitamme. Se on erinomainen lisä ensiapulaukkuun tai urheilukassiin.