Skip to main content

Hyviä neuvoja niille, jotka ovat koko päivän jaloillaan

Hyviä neuvoja niille, jotka ovat koko päivän jaloillaan

Elämä kaupungissa voi olla kiireistä. Usein tuntuu siltä, kuin olisimme koko ajan menossa jonnekin:
töihin, kouluun, kahville, kokoukseen, tapaamaan kavereita, kampaajalle, hakemaan lisää kahvia, ruokakauppaan, kuntosalille, tapaamaan ystäviä töiden jälkeen, päivälliselle ja lopulta kotiin. Väsyttävää, eikö totta?

Päivittäinen liikuntasuositus on 10 000 askelta. Se tietää paljon kävelyä, mikä on tietysti hienoa, mutta kaikki tämä paikasta toiseen siirtyminen voi olla rasittavaa jaloille. Jotta ne jaksavat tahdissamme, meidän on pidettävä niistä hyvää huolta. Valitettavasti kaikki eivät voi pitää työpaikallaan tohveleita. Koko päivä siisteissä kengissä tai korkokengissä voi myös olla esteenä jalkojemme hyvinvoinnille.

Caroline esimerkiksi työskentelee taiteellisena johtajana digitaalisessa toimistossa. Hän pitää töissään joskus korkokenkiä, sillä ne näyttävät hyviltä ja tuovat itsevarmuutta. Hän tietää, että pitkä työpäivä korkokengissä aiheuttaa painetta jalkoihin, joten hän pitää niitä hiljaisempina toimistopäivinä. Nyt suunnitelmiin on kuitenkin tulossa muutos. Asiakas saapui juuri kaupunkiin ja hän haluaa tavata Carolinen tänään tehdäkseen joitakin viime hetken muutoksia kampanjaan. Tämä puolestaan tarkoittaa uudelleensovittuja määräaikoja, uusia tapaamisia ja paljon kävelyä ympäriinsä paniikissa. Carolinella on ensin palaveri asiakkaan kanssa. Asiakkaan hotelli sijaitsee kolmen korttelin päässä, mikä on liian lähellä taksilla tai metrolla matkustamiseen. Caroline päättää kävellä mutta kolmen korttelin matka korkokengissä voi olla haasteellista. Hän kävelee takaisin toimistolle, istahtaa 20 minuutin ajaksi, jonka jälkeen hänen on riennettävä toiseen palaveriin suunnittelijan kanssa. Hän alkaa tuntea pientä poltetta vasemmassa jalassaan mutta nyt hänellä ei ole aikaa tehdä asialle mitään. Hän menee taksilla, mutta tietyön takia hänen on käveltävä viiden korttelin matka, jonka jälkeen kipu jalassa on pahentunut. Lounaaseen mennessä Carolinen voimat alkavat olla lopussa. Molempiin jalkoihin on muodostunut rakot ja ne ovat todella kivuliaita. Jos hänellä olisi jalassaan mukavat kengät, hän voisi kävellä ympäri toimistoa ja ohjata tiimiään, mutta sen sijaan hän kärsii pöytänsä ääressä ja yrittää löytää jostain laatikosta laastaria.
Kunpa hänellä olisi erikoisvalmisteisia rakkolaastareita käsilaukussaan tai työpöydän laatikossa.

Mutta rakot eivät ole vain korkokenkiä pitävien naisten riesa. Peter esimerkiksi toimii rakennustyömaan johtajana. Tänään hänellä on jalassaan uudet työkengät, joihin hänen jalkansa eivät ole vielä tottuneet. Hänen työpäiväänsä kuuluu koko rakennustyömaan kattavia tarkistuksia, joissa hän varmistaa, että työntekijät ovat siellä missä pitääkin. Lisäksi hän kiertää aluetta arkkitehtien kanssa. Hän varmistaa, että toimitukset ovat saapuneet oikeisiin paikkoihin ja tekee kierroksia rakennuksen omistajien kanssa. Hänen kenkiinsä alkaa kertyä pölyä ja roskia ja Peter tuntee, kuinka jalkoihin on muodostumassa rakkoja. Nyt ei kuitenkaan ole aikaa alkaa etsiä rakkolaastareita. Hän sinnittelee työpäivän loppuun saakka, mutta hänen saapuessaan kotiin hänen jalkansa eivät todellakaan ole mikään kaunis näky. Harmi, ettei hänellä ollut työkalupakissaan erikoisvalmisteisia rakkolaastareita.
Rakkoja voi siis tulla kaikille ja vaikka ne ovatkin pieniä, ne voivat pilata kenen tahansa päivän. Kun pidät salkussasi tai työpöytäsi laatikossa rakkolaastareita, voit ehkäistä uusien rakkojen pahenemisen tai helpottaa jo muodostuneiden rakkojen aiheuttamaa kipua. Tällöin päiväsi pelastuu ja voit jatkaa kävelyä.